
Szécsi Ferkó és Papír Margit

mozi a színházban

Lázár Gida A llha asszonyban

Szécsi Ferkó, a megfagyott gyermek

korabeli moziújság

srácok a moziban
|
|
MAGYAR ELSŐK
AZ ELSŐ MAGYAR GYEREKSZÍNÉSZ
Mindannyian emlékszünk egy egy gyerekarcra,
sikeres filmek főszereplőire. Kovács Krisztiánra az Öcsi filmekből, a
háztetőn Rákosi Mátyást éltető kis Kárász Eszterre, Kovács Robira, aki
a világ legrosszabb gyereke volt, vagy Ábel Anitára, Ulmann Mónikára,
aki még a bátyjának is irt egy dalt. De felejthetetlen Koletár Kálmán
az ötvenes évek kedves, naiv úttörőfilmjeiben. Az idősebbek még arra is
emlékeznek milyen bájos volt a később vezető színésszé nőtt Ruttkay Éva
első filmjében. S már a némafilmekben is feltűnt emlékezetes gyerekszereplő,
valódi sztár, Papír Margit, Lázár Gida, vagy mind között a legnagyobb,
Szécsi Ferkó. A felsorolás esetleges, de kutassuk fel, ki volt az első
magyar gyerekszínész? Az első magyar gyereksztár?
1913. augusztusában, a Mozgókép Híradóban így írt Kármán Béla:
„Érdekes megfigyelni a mozik közönségét. Eleinte főleg gyermekek jártak
moziba, később aztán a gyermekek kedvéért felnőttek is eljárogattak, s
ma már nem is kultú-rember az, aki nem szerelmes Psilanderbe, nem hódol
Asta Nielsennek, s nem imád-ja a kis Bandikát…”
Már a mozi kezdetén megszülettek a sztárok, akikért rajongani kell, megszülettek
a gyereksztárok is, hiszen igazi mozi nincs szép nő, kutya, és gyerek
nélkül – csak vic-celtem – de az nem vicc, hogy a gyerekszínészek megjelennek
a vásznon, már a filmkészítés legkorábbi időszakában.
Kezdjük a kutatást a 20. század legelején, a magyar filmkészítés hajnalán.
Ekkor kezdődött a magyar film története.
Időutazásunk helyszíne a Magyar Nemzeti Filmarchívum, a Budakeszi úton,
itt őrzik a legrégebbi némafilmek kockáit, töredékeket, emlékeket. Itt
megtudjuk, hogy sokszor kis fecnikből, jelenet darabokból kell összeállítani
a legelső filmek részleteit.
Néha csak tudunk róla, hogy volt egy bizonyos film, hiszen írtak róla,
többen látták, de a filmből sajnos egy kocka sem maradt meg. Ilyen volt
az első gyerekfilm, egy mese, a Drágfy Veron, később Drágfy Éva, címen
került említésre, 1913 –ban vagy 14 –be készült, operatőr rendezője a
kor híres fotográfusa, Rónay Dénes volt.
Rónay Dénes szerint a mozi elsősorban kép, mégpedig olyan kép, amit fejlett
fotog-rafálással produkálni lehet ”úgy akartam a képet megoldani, hogy
azok a bennük mozgó alakok nélkül is ugyanazt a hangulatot, érzést idézzék
föl a nézőben, mint az egész cselekmény”
A film gyerekszereplőit nem ismerjük, de ebben a magyar filmben szerepeltek
elő-ször gyerekek.
A film és Rónay vállalkozása hamar megbukott, mert nem fogadta el, hogy
„a film gyártást nálunk kizárólag, mint nagy hasznot hozó üzletet fogták
fel…” ő filmalkotást kívánt létrehozni.
Menjünk tovább nyomozói utunkon.
Hol bukkan fel először olyan valaki, akit azonosítni tudunk.
Ez a kislány Papír Magda, vagy Papír Margit, aki nem más, mint Szepes
Mária, az ismert író és ezoterikus.
A kislány már hat évesen színpadon szerepelt, élvezte a sikert. Saját
elbeszéléséből tudjuk, hogy vidáman élt szigorú nevelőnők felügyelte alatt,
a bohém filmes társaság közepén. Úgy került a film közelébe, hogy édesanyja
híres primadonna, nevelőapja pedig a neves filmrendező, Balogh Béla volt,
akinek korai némafilmjeiben már többször megjelennek a Papír testvérek,
Miklós és Magda /A megfagyott gyermek, Az ötödik osztály, A pál utcai
fiúk./ Szepes Mária /Papír Magda/ első filmjében egy drámaian kútba ugró
kislányt alakított. A film nem maradt fenn, csak az írónő elbeszéléséből
tudunk róla.
Igazi sikert hozott számára is, A megfagyott gyermek lányfőszerepe / erről
a filmről még több szó is esik, hiszen a megfagyott gyermeket alakító
Szécsi Ferkóról, és a majdnem főszereplő Lázár Gidáról is beszélünk a
továbbiakban/ Szepes Mária csak arra emlékszik a film kapcsán, hogy nagyon
hideg volt, és nagyon sokáig forgatták a filmet. Azt is elmesélte, hogy
a gyerekek kiválogatása úgy történt, hogy a környékbeli és ismerős gyerekeket
összegyűjtötték a Rákóczi úti házuk udvarán, és akinek ked-ve volt, és
helyes arcocskája, az jöhetett. Nagyobb részt a filmesek, színészek csemetéiből
kerültek ki a főszereplők. Nem volt rossz kereset gyerekszínésznek lenni.
A gázsival és a filmesek anyagi viszonyaival kapcsolatosan egy jellemző
történetet mesélt Mária, ebből az időszakból. Szüleit, akiknek saját filmvállalkozása
volt, gyak-ran zaklatta az adóhivatal, és már feljelentésre is sor került.
Egy alkalommal a kislányt is behivatták a rendőrségre, hogy megtudják
mennyi pénzt keresett a filmszerepeivel. Otthon kioktatták, hogy vallja
azt, a szerepért mindössze egy babát kapott. A kislány lelkesen vallotta
a betanult szerep szerint, hogy csak egy babát kapott, de aztán mikor
azt kérdezték, hogy a szülei gazdagok – e, és hogyan élnek, kitört belőle
a gyermeki büszkeség, és folyt belőle a szó: igen, a szülei nagyon gazdagok,
sok pénzt keresnek a filmekkel, és nagyon híresek, és ő is nagyon gazdag
kislánynak számit. Az adóhatóság megörült a dicsekvő kislány vallomásának.
A szülők, természetesen nem voltak ilyen elégedettek.
Szepes Mária a későbbiekben is játszott több filmben, írt, dramaturg volt,
sőt – saját vallomása szerint írói munkásságához is nagy lökést adott
egy filmszerephez köthető beszélgetés:
„Egy nagyon kedves, nagyothalló, Pacséri nevezetű dramaturg-író készítette
számunkra a feliratok szövegét. Beszélgettem vele, és elárultam, hogy
én is írok, verseket, novellákat…., a novelláimtól elámult, és azt mondta:
"Honnan tudhatja egy fiatal lány ezeket a dolgokat? Maga kész stílussal,
remek fogalmazási készséggel született. "
Lázár Gida a legelső gyerekfilmek egyik
sztárja nemcsak Magyarországon, hanem Berlinben és Párizsban is sokat
forgatott. Bolvári Géza, neves és sikeres rendező kedvenc gyerekszínésze
volt, így elvitte magával a berlini és párizsi munkáihoz is
Lázár Gida színművész is elmesélte, hogyan került az első filmjébe . Édesanyjával
sétáltak a pesti Dunakorzón, a kisfiú talán 5 éves lehetett, szembetalálkoztak
Bolvári rendező úrral, aki ismerte a színésznő anyukát, és megkérdezte
nem adná- e a gyereket egy filmhez. A mama a gázsi fölötti alkudozás lezárultával
„adta” a kisfiút.
A nagy kiugrási lehetőséget, az első igazi sikerfilm, A megfagyott gyermek
főszerep-ét is Lázár Gidának szánták először, az ő elbeszélése szerint,
de az anyagi ügyeket keményen kézbe tartó mama nem tudott megegyezni a
produkcióval, kevesellte a felajánlott gázsit, és nem adta a kisfiút.
Így lett Szécsi Ferkó a megfagyott gyermek, a kis árva hős az Eötvös József
költeménye nyomán forgatott szentimentális filmben, és született meg az
első igazi gyereksztár a magyar mozi történetében.
Négyesztendős korában már filmezett, s a korabeli kritika, a visszaemlékező
pályatársak tanúsága szerint igen elfogulatlanul mozgott a felvevőgép
előtt. Bájos közvetlenséggel, ösztönös átéléssel formálta meg szerepeit.
Emlékezetes nagy sikere A megfagyott gyermek.
Szécsi Ferkónak, A megfagyott gyermek előtt is voltak filmjei, 1917-ben
Balogh Béla Koldusgróf c. filmjében játszott először nagyobb szerepet
utána is többször megjelenik a vásznon. Fedák Sári partnere volt, Kertész
Mihály, Korda Sándor, Garas Márton, Deésy Alfréd filmjeiben aratott sikert.
Amikor színpadon fellépett színész apjával együtt, a Kis lord c. népszerű
színpadi melodrámában, az előadás előtt szkeccset vetítettek némafilm
szerepeiből.
A korabeli kritika ezt irta róla:
„…a főszerepét a kis Szécsi Ferkó alakítja, amit ez a ritka színésztalentum
e szere-pében produkál színekben gazdag alakítás, mely még az ő rajongóit
is meg fogja lepni…”
A filmszkeccs különös műfaj volt, a filmet és a színházat keverték, az
előadás közben filmszkeccseket vetítettek, vagy a filmeket megszakították
élő jelentekkel. A kis lord arra példa, hogy a színházi előadás előtt
a főszereplő sztár szkeccs filmjét vetítik.
A műfaj legjelesebb művelője Karinthy Frigyes volt, akit a Színházi Élet
tréfásan magyar Szkeccspír-nek nevezett
Izgalmas világ volt a 21. század első
felének filmes világa, a legnagyobb művészek nyüzsögtek akkor a film körül,
többen közülük Hollywoodban teljesítették ki pályáju-kat
Helyes gyerekek is szerepeltek a filmkockákon, igazán emlékezetessé felnőtt
életük eredményei alapján váltak. De ez így is van jól. Már említettük,
hogy Szepes Mária írónő Papír Margitként, kezdte pályáját, Lázár Gida
elismert színművész lett, s a kis Szécsi Ferkóból, pedig a magyar rádió
főrendezője lett.
Takács Vera
|