TAKÁCS VERA HONLAPJA

 

KRITIKÁK OLDAL

Süsü

SZEGÉNY SÜSÜ
Látogatás a József Attila Színház nagyon sikeres előadásán.
A Gyermekszínházi Portál cikke

NÉZŐ SZEMMEL


SÜSÜ, A SÁRKÁNY

Kata Anyuka/ 35/ és Peti / 4/ meghívtak a Süsü, a sárkány előadásra a József Attila Színházba.
Hát jó, nézzük meg, hogy a nagysikerű, rendkívül gondossággal létrehozott bábjátékot hogyan alkalmazták színpadra, s vajon nemcsak a filmsiker vonzza -e a közönséget, vajon megkapják-e a gyerekek, amit várnak.
Peti/4/ színházba járó gyerek, tudja a szabályokat, türelmes és érdeklődő. Süsü náluk családtag, ugyanúgy, mint a kis Vuk, Thomas, a kisvonat és Krtek, a kisvakond, csak ő nem kis, hanem nagy! Tényleg az! Ott tornyosul a József Attila Színház aulájában, feje a galériához két oldalt kikötve.
Ezt meg is csodáljuk, megtapogatjuk, Peti csak a lábát, meg a hasát éri el, de így is nagyon tetszik neki, régi barátként, bizalmasként tekint a magasba rá.
Lassan telik meg a nézőtér, a szorgalmasabb gyerekek forognak, rugdosnak, kimennek, vissszajönnek, a székek állaga romlik.
Aztán végre kezdődik, néhány kék folttal gazdagabban nézzük mi lesz. Peti is figyel. Egy kisfiú nyüglődik az ágyon, kezében egy szép Süsü bábuval, jön apukája, ketten nyüglődnek az esti lefekvés gondjaival. De délelőtt van, nem nagyon érdekes, mindenki várja Süsüt. Végre megérkezik.
Óváció helyett a gyerekek részéről csendes elfogadás, az én Morgó felnőtt részemről felháborodást okoz a látvány. Bár, ahogy a színház ismertetője mondja hűek voltak Lévai Sándor eredeti bábterveihez, Süsü mégis csalódás. Persze emlékeztet a báb Süsüre, de Lévai /és a bábfilmet rendező Szabó Attila/ szelleméhez nem voltak hűségesek. Ott minden a helyén van, minden kiegyensúlyozott, pontos, aki figyeli a film Süsüt láthatja, hogy az utolsó ablakfiguráig minden aprólékosan kidolgozott. Itt a színpadon egy nehezen mozgó bábot látunk - emberrel a hasában - akinek eláll a nyaka hátul, aránytalanul nagy a farka, kövér, és a nyakánál beesik az eső.
Na de térjünk vissza a gyerekhez. Ő nem gondol az elálló nyakra, vagy a többi apró részletre, elnézi nekünk, örül, hogy végre megérkezett a Süsü.
Jellemző, hogy amikor utána beszélgettünk, a mi tetszett legjobban kérdésre Peti ezt mondta:
"Amikor igazi tüzet fújt a sárkány, és meggyújtotta a néniket."
Tényleg így történt, csak az 2 néni volt és 3 bácsi, akik Menőmanó és más ilyen-olyan manó nevű megelevenedő fabábok voltak, és valójában fahasábok szerettek volna lenni a szénégetőnél
A keretjáték mindenképpen eltévedt. Peti azt se nagyon értette, de nem is érdekelte, hogy miért volt ott a kisfiú az ágyában. Ahogy nem fogta a menőmanók állandó átváltozásait, de ezek sem érdekelték, ott vannak és kész. Annyi minden van a felnőtt világban, amiről nem tudja mi az, hogy ez már belefért. De akkor meg minek? Csak a felnőttnek kell elmagyarázni, hogy ez most egy esti mese, amit mesél az apuka, és a mese átmegy színpadi játékba. A gyerek tudja azt jól, csak a felnőtt értetlen.
Hol voltak a zsoldosok? Kérdezte Peti az előadás után, mert nem ismerte fel a két jellegtelen és humortalan figurában a filmbéli csörömpölő, táncikáló zsoldosokat - pedig „ŐK" csak két rongyarab voltak, igaz, értő kezekben, ezért lehettek emlékezetesek.
A királylány kijön a színpad elejére és megkérdezi, hogy szép-e, ahogy kell bugyuta gyerekelőadásokon. A gyerekek nem váratnak a válasszal: neeeem, mondják kórusban. Ő kérdezte!
Peti még szigorúbb volt. A királylány csúnya és buta. Kiabálós. Kata anyukának is hiányzott a szelíd, kékhajú királylány. Ez egy igazi, mesebeli hisztérika volt túlfűtött vágyakkal, mondta.... de erről azért már (vagy inkább még) nem beszélgetett a fiával:))
Mondjunk jót is:
Az Apa- Királyfi hősies, daliás. Átalakulása nagyon jó megoldás. A színész pont olyan, amilyennek lennie kell, apának és királyfinak egyaránt. Kár hogy a piros ruhát ezzel a depressziós kék-barna zsinóros összeállítással cserélték fel, de ez a színész játékából nem von le.
Ami még nagyon tetszett, és amiről sokat beszélt előadás után is Peti, az a második felvonás elején a "vetítés", vagyis az árnyjáték, ahol az Írnok elmagyarázza a didergő királynak, milyen és hányféle sárkány létezik. Komplett tanóra sárkányokból! Peti szószerint felmondja a leckét, főleg a tűzokádó és a vízokádó sárkány összetűzése ragadja meg a képzeletét.
A darab ritmusa nem jó. Gondatlanságok jellemzik. Ne tévessze meg a művészeket, hogy a gyerekek tódulnak. Az a régi Süsü érdeme elsősorban. Bár tegyük hozzá, soha rosszabbat!
Csak kár, hogy Süsünek eláll a nyaka hátul.
Még valami általános.

A várakozás

Nem a József Attila Színházról van szó csupán, hanem minden gyerekeknek, főleg kisgyerekeknek játszó színházról.Valamivel ki kellene tölteni azt az időt, amíg a nézőtér megtelik. Kisgyerekes előadásnál még lassabban, mint általában. A gyerek ilyenkor fészkelődik, rugdos, eszébe jut, hogy mégis el kellene menni pisilni, hogy szomjas stb
Kárát látják a székek
Csinálni kellene valamit, szóljon zene, egy figura menjen át a színen, és mondjon valamit, jöjjenek bohócok és akrobaták, reflektorozzák a nézőteret.
Biztos van a kollegáknak ezer ötletük, próbálják ki!

Hát ennyi
Kata, Peti, Morgó
2009. február 8


A darab ismertetője és egy igazi kritika Tarján Tamástól ITT
 

vissza a főoldalra

vissza a kritikák oldalra

Az eredeti Süsü honlapja