LEVÉL A GYEREK ÉS A TELEVÍZIÓ TAKÁCS VERA HONLAPJA

 

Harry Potter jól kitolt Móka Mikivel
[origo]
2008. 02. 08., 14:35

A mai kisiskolások nem Levente Péter műsorain nőnek fel, nem ismerik a Versmondó lányt sem, viszont a legtöbben kívülről fújják a rajzfilmcsatornákon futó sorozatokat. Rumcájsz helyett Scooby Doo-ért rajonganak, s a magyarországi tévécsatornák bevallása szerint ez így is marad. A földi sugárzású csatornák nem veszik fel a harcot a tematikus gyerekcsatornák ellen.
Forrás: [origo]

Fenti figurák a mai gyerekeknek semmit nem jelentenek
nézik? nem nézik?

Az elmúlt egy hónap adatai alapján az M2-n látható Esti mese átlagos súlyozott nézettsége a teljes népesség körében 23 112 fő volt, a legnézettebb napon pedig több mint ötvenezren választották ezt a műsort. Az M2 szombat és vasárnapi délelőtti gyerekműsorait átlagosan 42 158 néző választja, de január elején volt olyan alkalom, hogy 60 ezren követték ezeket a műsorokat. Az M1-et a szombat délelőtti idősávban, amikor gyermek- és ifjúsági műsorokat vetít, átlagosan 133 940 néző választja, január közepén a gyereksáv nézettsége egy alkalommal meghaladta a 160 ezer főt.
Ajánlat

* Azt néz a gyerek, amit akar
* Még egy gyerektévé indul idén
* Élénkülő harc a gyerektévék piacán
* Vigyázat, gyerekkel vagyok!
* Gyerekekkel indul túlélőshow
* Lövöldözés a gyerekek díjkiosztóján
* Díjazták a legjobb gyerekműsorokat
* A gyerekek első kedvencét ünneplik
* A tévé előtt önállóan dönt a gyerek

Szélmalomharc

Ami a televízióban a mi kamaszkorunkban érdekes volt, az ma már az ötéveseknek is unalmas, ezért nem vagyok benne biztos, hogy a régi gyerekműsoraink ma sikeresek lennének" - mondta az [origo]-nak Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója. Hozzátette, csatornája nem is akarja felvenni a versenyt a tematikus csatornákkal, hiszen tapasztalataik szerint a régebben sugárzott magyar gyártású gyerekműsorokban, mint például a Kölyökklub-ban, a gyerekek sokkal jobban szerették magukat a rajzfilmeket, mint a saját gyártású, játékos összekötő blokkokat.

Így az RTL Klub nem tervez újabb gyerekműsort, ám az ORTT-vel való konzultálások tanulságaként ma már egyáltalán nem vetítenek japán rajzfilmeket. Kolosi elmondása szerint a csatorna a gyerekbarát rajzfilmeket, sorozatokat, családi mozikat helyezi előtérbe. Ünnepeken fő műsoridőben egész estés animációs rajzfilmekkel próbálnak kedveskedni a gyerekeknek, a hétköznapokon pedig a közös családi tévézés a cél. Az RTL Klub adatai szerint amúgy a Barátok közt nem csak a szülők kedvenc műsora, és a közelmúlt nagy sikere, a Csillag születik nézőinek is több mint a fele gyerek volt. "A csatornák számának növekedése miatt a gyerekek a rajzfilmcsatornákon néznek rajzfilmeket, ezért a legnagyobb tévécsatornák egyre kevésbé tudják elérni a közönségüket. A versenyt felvenni szélmalomharc lenne. Kicsi a nézőközönség, kevés a reklámerő" - vélte.

Hasonló véleményen van a TV2 programfőszerkesztője, Vass Éva, aki az [origo]-nak elmondta, hogy a kereskedelmi csatorna tapasztalatai szerint a rajzfilmek népszerűbbek a gyerekek körében, mint a gyerekműsorok. Hozzátette, hogy az el nem hanyagolható reklámozói szokások miatt sem gyakoriak a saját gyártású, gyermekeknek szóló programok. A TV2 is szem előtt tartja a célt, hogy a gyerekeknek szóló műsorsávban agressziómentes, sok hasznos információt tartalmazó programok kerüljenek a képernyőre: "Sok pozitív példát tudunk felsorolni arra vonatkozóan, hogy a gyermekfilmek, rajzfilmek segítségével hogyan juttathatunk el fontos tudnivalókat a gyermekeknek, hogy játszva tanuljanak. A Mókás mechanika, az Állatkert a hátizsákban, a Szurikáták udvarháza című sorozataink vagy a Hogy is van ez család? című rajzfilmünk mind ezt a célt szolgálja."

Ilyen költségkeret nem biztosítható

A Magyar Televízió sem száll versenybe a tematikus csatornák ellen, ehelyett célja, hogy alternatívát nyújtson a felnövő generációknak - tájékoztatta az [origo]-t az MTV kommunikációs osztálya. Az intézmény szerint azok a gyerekek, akik a Harry Potteren és más nagy költségvetésű produkciókon nőnek fel, nem elégednének meg a Zsebtévé képi világával. "Az MTV-nek vannak tervei, illetve készített számításokat is: egy újszerű, színvonalas szombat délelőtti gyerekműsor, egy rajzfilmeket, ifjúsági filmeket magába foglaló magazinszerű keret féléves költsége - 20 adással számolva - több mint 50 millió forint. A jelenlegi finanszírozási gyakorlatban ilyen költségkeret nem biztosítható hat féléven keresztül" - válaszolták kérdésünkre.

Az anyagi nehézségek ellenére kora tavasszal mégis indul egy gyerekeknek szóló program az M1 műsorán. A Fel a cipővel! című, szombat délelőttönként látható, gyerekeknek szóló vetélkedőben általános iskolások, szülők, tanárok csapatai ügyességei játékokban versengenek majd.