LEVÉL | A GYEREK ÉS A TELEVÍZIÓ | TAKÁCS VERA HONLAPJA |
KÓSA ÉVA
|
III. 3. A televízió gazdasági-ipari
működésére vonatkozó ismeretek
A tömegkommunikáció mindenekelőtt üzlet, melynek célja a profitszerzés. Ezt az összefüggést azonban a médiumok szórakoztató, ismeretközlő tevékenységének fényében nem könnyű felismerni. A kereskedelmi televízió működésének, a műsor sugárzásának okára vonatkozó teljesen naiv vagy nem létező koncepciótól a gyerekek még 14 éves korukra sem jutnak el annak pontos megértéséig, hogy a televízió elsősorban pénzforrás azok számára, akik emberek millióinak figyelmét adják el az eszméiket, áruikat, termékeiket hirdetőknek. A 10 évesek egynegyedének van némi sejtése arról, hogy a tévéadások indítéka gyakran a jövedelem- vagy más jellegű haszonszerzés.A televízió gazdasági-ipari természetére vonatkozó ismeretek lassú fejlődést mutatnak. Noha a serdülők és a felnőttek már többnyire tudatában vannak annak, hogy a szórakoztató műsorok java része nem a valóságból vett részlet, hanem "csinált" (gyártott), de többnyire ők sem gondolnak arra, hogy a műsorgyártás célja a haszonszerzés. A fiatalabb gyerekeknek azonban egyáltalán nincsenek ilyen ismereteik. Mint láttuk, az 5-6 évesek fele még azt sem érti, hogy az általuk valóságnak ítélt események fikciók, és a szerepeket színészek játsszák el, a 11-12 évesek 65%-a viszont már tisztában van ezzel, de csak a serdülőkor folyamán kezdik látni a műsorkészítés gazdasági indítékait. Valójában a felnőtteknek is csak egy része látja át a televíziós iparág három alapvető elemének, a nézettségnek, a hirdetéseknek és a bevételnek az összefüggéseit. A különböző életkorúak vizsgálatánál a serdülők általában két összetevő kapcsolatával, a 7-8 évesek egy elemmel, a kisebbek pedig egyikkel sincsenek tisztában ezek közül.Ebből következik, hogy a gazdasági szempontok ismerete nem használható támpontként a televíziós realitás megítélése során a fiatalabbak számára. Mint láttuk, a kicsik egyáltalán nem rendelkeznek ilyen ismeretekkel. Az azonban, hogy valaki rendelkezik ilyen ismerettel, nem jelenti azt, hogy használja is támpontként akkor, amikor a televízióban látottak valóságát kell megítélni. Ami az életkorral egyre hangsúlyosabban szerepet játszik a televíziós ábrázolás valóságként való megítélésénél, az annak mérlegelése, hogy a "csinált", gyártott műsor milyen mértékben felel meg a valós életben látottaknak, tapasztaltaknak.A tévé működésének gazdasági indítékaira vonatkozó ismeretek kapcsán még egy fontos szempontot kell megemlíteni. A műsorkészítés és a haszonszerzés közti összefüggés felismerése ugyanis fontos következménnyel járhat a gyerekeknek a tévé hitelességére (megbízhatóságára) vonatkozó értékeléseire. Annak felismerése, hogy az ábrázolás a nézettség vagy a hatás fokozása érdekében torzított is lehet, csak serdülő- vagy felnőtt korban jellemző, és főleg serdülőknél akár a tévés ábrázolás hitelének teljes elutasításához vezethet.Az ilyen típusú torzítást viszonylag hamar és könnyebben veszik észre a reklámokban, mondván: nem lehet egy fogkrémtől hirtelen hófehér a foguk, és a család sem attól lesz boldog, hogy a háziasszony egy bizonyos mártást önt a spagettire. De még a felnőttek is sokkal kevésbé vannak tudatában a torzításoknak más műfajokban, például a szappanoperákban vagy hasonló sorozatokban.Az a tény, hogy a gyerekek nem ismerik fel a média mediáló szerepét és a televízió gazdasági működésének valódi indítékait, védtelenné teszi őket a televíziós reklámok hatásaival szemben. Ők könnyen hisznek a csábító túlzásoknak, és sokszor eredményesen veszik rá szüleiket a vágyott termékek vásárlására. Egyes országokban éppen ezért nem engedélyezik reklámok sugárzását gyerekműsorok előtt, között és után, mivel alapvetően etikátlannak tartják a szándékos médiahatással szemben védtelen, könnyen becsapható nézők - a gyerekek- szándékos befolyásolását és fogyasztásra serkentését. II. 4. A műsorok formai jellemzőinek jelentősége Hasonlóan a televíziós műsorok gyártására és a tévé működésének gazdasági
indítékaira vonatkozó ismeretekhez, a műsorok formai sajátosságai is szolgálhatnak
támpontul a realitás megítélésénél. Az egyes műfajokon belüli műsorok,
úgymint híradók, reklámok, krimik, vetélkedők stb., általában jellegzetes
formai keretek között jelennek meg. Ezek a keretek vizuálisan és a hangingerekkel
összekapcsolódva számos támpontot adnak a műsor azonosításához. A híradókat
például jellegzetes szignálok vezetik be, a bemondók általában egy kameraállásból
láthatók.A gyerekek meglepően hamar azonosítják az ilyen kiugró formai
jeleket. A megfigyelések szerint 4-8 éves kor között közel megduplázódik
azoknak a gyerekeknek a száma, akik formai támpontokat használnak a fantázia,
illetve a realitás körébe sorolás esetén. Ezzel egyidejűleg a számításba
vett formai elemek száma is fokozatosan nő. A rajzfilmeket - melyek nagyon
könnyen azonosítható formai jegyekkel rendelkeznek - már az óvodások zöme
is fikciónak tekinti, de még a 12 évesek fele is úgy véli, hogy ha egy
műsor tényeken alapul, akkor az biztosan valóságos. A filmek, tévéjátékok, drámák stb. esetében a tartalom szerkezetének, az események időrendi sorrendjének (szekvenciaszerű egymásra épülésének) visszaadása 8-10 éves korig többnyire nem a felnőttek értelmezésében lényeges szempontok alapján történik. Általában csak 10 éves kor után jellemző a cselekedetek motívumainak többé-kevésbé pontos felismerése.Az ennél fiatalabb gyermekek inkább egymástól független események egymás mellettiségeként fogják fel a darabok tartalmát, sőt a kisebb gyerekek még a helyszíneket sem tudják a történet sorrendjének megfelelően összerakni. Óvodásokkal végzett vizsgálatokban azt találták, hogy a mesefilmek tartalmának megértését, a megfelelő hatás elérését elősegíti az, ha a gyerekek a felnőtt irányításával összefoglalóan megfogalmazzák, megbeszélik a látottakat. Mint korábban láttuk, jelentősen segíti a történet megértését az is, ha az ábrázolásban a helyszínek, a cselekményidők és a nézőpontok nem váltakoznak. III. 6. Jellemek, karakterek megítélése - a morális realitás Az eddigiek során az előadás azt mutatta be, hogy a gyerekek az életkor
előrehaladtával egyre pontosabban tudják követni a televíziós történeteket,
és egyre inkább képesek észrevenni a realitás és a fikció közti alapvető
különbségeket. A televíziós tartalmak megértésének egy másik aspektusa
az, hogy hogyan ítéli meg és milyen szempontok alapján értékeli valaki
a szereplők jellemét és jellemző vonásait.Ebben a tekintetben is életkortól
- azaz fejlődéstől - függő változásokat látunk a gyerekek ítéleteiben.
Egyik vizsgálatunkban a gyerekeknek azt kellet megítélniük, szerintük
mennyire egyezik egyes foglalkozások, embercsoportok (mint pl. rendőr,
orvos, férfiak, nők, öregek, gyerekek stb.) televíziós ábrázolása a valósággal
(pl. "A rendőrök olyanok a tévében, mint az életben"). A 12
évesek jóval nagyobb arányban gondolták azt, hogy a televíziós ábrázolás
teljesen élethű és megfelel a valóságnak, mint a 16 évesek. Az ilyen és
ehhez hasonló ítéletekhez ugyanis már előzetes szociális ismeretek és
tapasztalatok is szükségesek. A média értésével kapcsolatos, hét éves kor előtti sajátosságok döntően az értelmi fejlődés iskoláskor előtti sajátosságával hozhatók kapcsolatba. Ennek szemléltetésére most csak két összetevőt emelünk ki: az egyik a centrálás, a másik a szemlélethez kötöttség (perceptuális kötöttség).A híres fejlődéspszichológus, Jean Piaget szerint a centrálás az egocentrikusnak nevezett gondolkodás jellemzője, és azt mutatja, hogy a gyerekek ebben az életkorban nem képesek a saját nézőpontjuktól eltérő szempontot figyelembe venni. Ők csak egyetlen szempont alapján - a saját szempontjukból - ítélnek meg okságot, viszonyokat, jelenségeket. (Példaképpen arra utalhatunk, amikor egy három éves helyesen azt mondja, hogy neki egy testvére van, de szerinte a testvérének nincs testvére. A helyes válasz nézőpontváltást igényelt volna!)Ennek a gondolkodási sajátosságnak a változása teszi a későbbi életkorokban lehetővé, hogy a filmes ábrázolás beállításait - melyek mind eltérő nézőpontokat alkalmaznak - helyesen értelmezzék.A szemléleti kötöttség oldódása pedig annak teremti meg a lehetőségét, hogy a gyerekek ítéleteikben ne csak a látható, szemléletes támpontokra támaszkodjanak. Ennek hiányában ugyanis a szereplők motívumait nem veszik figyelembe, csak a látható, viselkedéses elemekre támaszkodnak. Ez az oka annak is, hogy a gyerekek morális ítéleteikben kb. 8 éves korig a következmények, és nem a szándékok alapján minősítik a tetteket. (Mint láttuk, a 6-7 évesek a gyilkos tervet forraló férjet csak akkor ítélték bűnösnek, amikor már kezén volt a bilincs.)Az iskoláskor elején mind a perceptuális kötöttség, mind az egocentrikus gondolkodásmód oldódik, a gyerek képes lesz bizonyos egyszerűbb, szemléletes logikai műveletek végrehajtására. Ezek a fejlődési változások teszik lehetővé, hogy a gyerek meghatározott életkortól kezdve (nagyjából 6-7 éves korától) már esetenként V. A szülők, nevelők szerepe a médiaértésben és a médiahasználatbanMint az előzőekből láttuk, a gyerekek gyakran évekig nem értik meg, vagy
félreértik a televízióban látottakat. A fentiek fényében még inkább indokolt
hangsúlyozni, milyen kiszámíthatatlan következményekkel járhat gyerekeknél
a nem nekik szóló, erőszakkal, brutalitással, szexualitással, de gyakran
"csak" csalódásokkal, ármánnyal, veszteségekkel telezsúfolt
felnőtt "mesék" rendszeres fogyasztása. A feldolgozatlan élmények,
a meg nem értett szorongató cselekmények, azok véres, de sokszor megtorlatlan
következményei bizonyítottan káros hatásúk. Növelhetik az agressziót,
szorongásos vagy vegetatív tüneteket okozhatnak, sokszor ok nélkülinek
látszó viselkedészavarokhoz vezetnek, és erős befolyást gyakorolnak a
felnőttek világáról, annak működéséről alkotott képre.Ráadásul megértés
nélkül a televízió lehetséges kedvező hatásai sem érvényesülhetnek. A
meg nem értett tartalmak, a látott viselkedések indítékainak, következményeinek
félreértelmezése vagy fel nem ismerése a pozitív modellálás esélyét is
csökkenti. Természetesen az volna jó, ha a gyerekek egyáltalán nem néznének
olyan műsorokat, melyek nem a korosztályuknak szólnak. Gyermekorvosok
és pszichológusok egyáltalán nem javasolják, hogy a három év alattiak
akárcsak kis mennyiségben is tévét nézzenek. A nemzetközi és hazai tapasztalatok
viszont azt mutatják, hogy nem ez a helyzet. Egy kutató keserű megjegyzése
szerint az a szülő, aki azonnal kipenderítene a lakásából egy idegent,
akit hazaérve a nappaliban talál verekedés, káromkodás és szexuálisan
nyílt viselkedés közben, ugyanezt az idegent nap mint nap megtűri a képernyőn.A
gyerekek zöme rendszeresen találkozik ezzel az idegennel (azaz nézi a
felnőtteknek szóló műsorokat), és a látottak feldolgozásával, megértésével
többnyire magára van hagyva. Nehezen megmagyarázható az a tény, hogy a
média káros hatásaival kapcsolatos, sokszor megfogalmazott szülői és nevelői
aggályok ellenére milyen keveset tesznek a felnőttek annak érdekében,
hogy elősegítsék, közvetítsék, mediálják a helyes médiahasználatot és
médiaértést.Mediáció alatt a szülők vagy más személyek olyan aktív erőfeszítéseit
értjük, melyek arra irányulnak, hogy a fizikai és szociális környezet
- benne a televízió mint médium - komplex természetét az adott gyerek
értelmi képességeinek megfelelő szintre "lefordítsák", tolmácsolják,
érthetővé tegyék. Ennek révén a felnőtt közvetítőjévé válik a televízióban
látottaknak, elősegítve azt, hogy a gyermek az életkorának megfelelő szinten
megérthesse nem csak a közvetített tartalmat, hanem akár a műsorkészítést,
vagy a televízió mint médium működési mechanizmusát is. Ez a viselkedés
ideális esetben nem merül ki az éppen együtt látottak megbeszélésében,
hanem egyfajta orientálást (pl. ajánlást vagy éppen lebeszélést, tiltást,
illetve akár a médiafogyasztás mennyiségének szabályozását), illetve a
gyermek televíziózásának folyamatos követését is jelenti.A hazai helyzetet
tekintve saját vizsgálatunk eredményei is elgondolkoztató adatokat szolgáltattak.
Adataink szerint a szülők érdemi részvétele gyerekeik médiahasználatában
nagyon csekély. A látottak megbeszélése, a nem életkorhoz illő műsorok
nézésének tiltása, a lebeszélés vagy a megfelelő tartalmak ajánlása -
azaz azok a formák, melyben a szülő aktív részese és valódi értelemben
közvetítője lehetne a médiatartalmaknak-, a gyerekek válaszai szerint
legfeljebb néha fordult elő a vizsgált több mint 500 gyerek esetébenA
szülők túlnyomó többsége ritkán nézi gyermekeivel együtt a televíziót,
illetve csak ritkán vagy egyáltalán nem beszélget velük a látottakról.
A szülők többnyire nem is tudják, hogy mit néz a gyermekük a tévében.
(Megjegyzendő, hogy a gyerekek beszámolói megbízhatóbbak a szülőkénél,
mivel a felnőttek hajlamosak a szociálisan kívánatosnak ítélt irányba
torzítani válaszaikat.) Kosa 1. - Kosa 2. - Kosa 3. - Kosa 4. - Kosa 5. |