Kerekes Évi, ahogy a treatment irás közben elképzeltem


és a Hajagos ikrek, szintén a tervezés legelsõ fázisában

és a különleges képzeletbeli testvér barátnõ,Világoskék, ahogy Gaál Éva megálmodta, anélkül, hogy tudta volna, hogy egyszer egy film ihletõjévé válik

Mi, szemüvegesek
Tv film Fehér Klára színdarabja alapján
Az eroszak és kirekesztés ellen, kiskamaszokna
k.

Az eroszak és a kirekesztés ellen íródott Fehér Klára: Mi, szemüvegesek c. színdarabja, s a darabból készült könyv. A darabot az Ifjúsági Színház mutatta be, 1976- ban, nagy sikerrel.
Az íróno olyan történetet alkotott, ami mindig, minden korban, ugyanúgy igaz. Ilyen a kirekesztés, a hatalmaskodás, a néhány eroszakos uralma a jószándékú, de tehetetlen többség felett. Ez történik ebben, a könnyunek látszó lányregényben, ebben a kis pöttyös könyvben. Csak a felnottek többsége felejti el, hogy a gyötrelmes kamaszkorban, az ember a legnagyobb konfliktusokat éli át, és oldja meg, legtöbbször a maga erejébol, s felnott korára már csak a végeredmény marad, a kialakult jellem és gondolkodásmód, s legtöbbször elfelejtodik, hogy milyen küzdelmek árán jött ez létre. Mert ebben a kamaszkorban kell megtanulni, hogyan lehet elkerülni a csapdákat, hogyan lehet az eroszak ellen védekezni, hogyan lehet legyozni a félelmet, ami táptalaja a hatalmaskodók uralmának. Fehér Kára könyve egy ilyen küzdelem története. Igazi fohose a megalázott kis szemüveges padszomszédja, a szelíd, magányos és kiszolgáltatott Évi, és a minden csínyre és gonoszságra kész uralkodó család, a zsaroló, verekedo, Hajagos novérek. Nagyon fontos szereplo a muben az a különös, kitalált barátno-novér, akit Évi Világoskéknek hív, s aki mindig, mindenütt ott van, vagy mégsem? És megjelenik a színen, vagyis a házteton Saolin, egy keleti harcmuvészetben bajnok fiú, aki a nyugalmával, és a testen való uralkodás tudományával segít önbizalmat csepegtetni a riadt és gyenge kis-lányba, aki Saolintól megtanulja, hogyan lehet ügyességgel és gyorsasággal pótolni a testi hiányosságokat.
A megvalósítás lényege, hogy a szereplok a helyeztek, a párbeszédek teljesen hétköznapiak, a humor a gyerekszemmellátás-ból adódik, Világoskék szereplése ellenére minden egyszeru és természetes. Világoskék, amikor a szekrény tetején, vagy az ablak elott lebegve, vagy falon sétálva látszik, akkor is olyan, mint a többi gyerek, és abból is vidám, nevetteto helyzetek adódnak, amikor kiderül, hogy ki látja ot, vagy ki nem, s amikor nem tudjuk, hogy Hajagos fején a búb mitol is van, Világoskék virtuóz karate tudásától? – de hiszen az lehetetlen, virtuális figura nem hagy látható nyomot, vagy mégis? - vagy Évi bátor volt – ez sem hiheto, - lehet hogy véletlenül elesett Hajagos? És beverte a fejét ??? …Tehát a leghétköznapibb, szürke valóság, és Évi fantáziájának keveréke a film. Hajagosok hétköznapi rosszcsontok, de azért néha emlékeztetnek egy „keresztapa sztori” hoseire. De lényegében a fantázia és a valóság küzdelme egyaránt azért folyik, hogy az eroszakoskodókat lecsillapítsák, manovereiknek megtalálják az ellenszerét. S ez természetesen sikerül is a film végére.

A történet: /dióhéjban/

A történet szeptember elején kezdodik, újra iskolába mennek a gyerekek. Indul Évi is. Mind-járt az elején megtudjuk, hogy anyukája mennyire szereti, és mennyire nem ér rá vele foglalkozni, találkozunk Benövel, a jószándékú doggal, aki édesszájú, pedig egy hentes kutyája, felbukkannak a Hajagos testvérek, akikrol rögtön kiderül, hogy ok tartják kezükben az osztályt, és állandó fogadásaik eredményeképp – merthogy mindig nyernek valamilyen furfanggal vagy csalással – egy csomó gyerek személyes tárgyai is a birtokukban vannak. S már ekkor itt sertepertél Világoskék, a kitalált novér és barátno, és mindenbe, mindig belekotyog
Az osztályba új lány érkezik Egy kedves, szemüveges, akire a felboszült, és még a nyári energiákkal teli Hajagosok azonnal rávetik magukat. Csúfolni kezdik, kikezdik a szemüvegessége miatt.
Évi hogy magányát és bizonytalanságát enyhítse kitalált magának egy képzeletbeli testvért és barátnot, Világoskéket, aki olyan, amilyennek Évi szeretné magát látni, Világoskék szeretné megakadályozni, hogy Évi a Hajagosokkal járjon, de ez nem sikerül neki. Annak örül, hogy Évi egyre gyakrabban jár a tetore, ahol egy különös fiú, a Saolin gyakorol. Évi azt hiszi, nem látja ot, ezért gyakran fellopakodik, hogy csodálja a fiú ügyességét és bátorságát.
Egy vidámnak induló kiránduláson a Hajagosok turhetetlenül megalázzák a szemüveges kis-lányt, Évi kezdi belátni, hogy ez azért nem járja, és itt valami nagy nagy igazságtalanság van. Amikor az is kiderül, hogy Beno, a dog az új kislány barátja lesz, és Évi találkozik Zsuzsi anyukájával, s tole megtudja, hogy Zsuzsi egy szót nem szól arról, hogyan bánnak vele az osztálytársai, Évi kezd összeomlani. A végso lökést az adja, hogy az elvadult Hajagos testvérek a legközelebbi nagy szemétséget Zsuzsi ellen, Évivel akarják végrehajtatni.
És Évi ezt már nem vállalja el, elso riadalmában elindul, hogy elmenjen Londonba apukájához, de rövid úton visszatoloncolják. De Évi most már elszánt, és a fogalmazási versenyre szemüvegben megy el, hogy megmutassa Zsuzsi-huhu mellett áll.
Ám ekkor történik a legnagyobb félreértés. Mindenki, Zsuzsi is, azt hiszi, hogy azért vette fel az ókulát, mert csúfolni akarja Huhut – ezt a csúfnevet is o adta neki, - tükröt akar tartani elé, lássa milyen csúnya, s Huhunak elszakad a cérnája, kitör, és a két kislány összeverekszik.
Véresen, szakadtan, tépetten mennek be a versenyre, de boldogok, mert egymásra találtak végre, .és még annak a reménye is felcsillan, hogy a Hajagosok megváltoznak, más területen hasznosítják végtelen ötletességüket és erejüket, vagy mégsem?... ?
A történet tehát egészen hétköznapi, 30 éves kora ellenére nagyon mai, és találó. A finom humorral átitatott figurák, és párbeszédek, a nagyon is komoly konfliktust hordozó cselekmény, nagyon fontos mondanivalót rejt. Mire az ember 10 - 12 éves lesz, meg kell tanulnia, hogy mennyit ér, hogy kinek engedi meg, hogy befolyásolja és uralkodjon rajt. Hogy az eroszakos bunkóság lesz e a környezetében az uralkodó, vagy a kreatív értéket alkotó tevékenység.
A regény cselekménye, a mindenki által átélt helyzetek örömet okoz azonossága, a rólunk szólás öröme teszi nagyon elfogadhatóvá és hitelessé a muvet

Nézzük a szereploket, jellemük és a regényben elfoglalt helyük bemutatásával. Kinek ilyen utat kell bejárnia, kinek milyen lehetosége van, hogy részt vegyen a megoldásban

 


Rendezoi koncepció

A tévéfilmsorozat Évi, a foszereplo kislány szemszögébol mutatja az eseményeket. Ezt az érzést azzal próbáljuk elérni, hogy a kamera mindig a kislány szemmagasságában van, így nem lenézünk a gyerekvilágra, hanem benne vagyunk magunk is.
Így, anélkül, hogy ezt tudatosodna a nézoben, már maga a kép is különbséget tesz a gyerekkel egymagasságból tárgyaló, valamint a neki utasításokat osztogatók között, vagyis akik értik és megértik a gyerekeket és hajlandók az o szempontjaikat is figyelembe venni, és akik lenézik, saját fensobbségük tudatában közelednek hozzá. Így aztán másként látjuk a gyerekeket egy-más között, és másként látjuk a felnotteket a maguk világában, amikor abból a gyereket kizárják, lent felejtik.
Emellett maga a film képi világában berendezésében, játékstílusában a hétköznapi, a realizmus finomságait követi, apró részletességgel, jelentoséget adva a tárgyaknak, hangulatot teremtve a környezet /utca, park, iskola/ ábrázolásával. Minden olyan, mint ami mindannyiunkat körülvesz, mégis az egész oriz valami szépséget, finomságot. A filmekbol tanult, elképzelt világ, az álomképekben, s Világoskék környezetében, jelenlétével igazoltan, jelenik meg, furcsa rejtett különösséget, izgalmat kölcsönözve, ugyan olyan természetességgel, ahogy egy kiskamasz fejében keverednek a filmekben látott, olvasott, elképzelt és valóságos helyzetek események. Ezek természetes módon keverednek, és alakítják egymást. A játékstílus is hétköznapi, természetes, minden idézojel, kiemelés, hangsúlyozás nélküli.
A gyerekszeplok játékstílusa és felkészítése, - lévén róluk szól a film,- különös jelentoséget kap, kiemelt gondoskodást igényel.
Ahhoz hogy gyerekszereplokkel filmet készíthessünk szükség van egy olyan felkészítési tréningezési tervre, ami alkalmassá teszi a gyerekeket arra, hogy a kamerák elott, - vagyis nem természetes körülmények között- is természetesen viselkedjenek.
Az érzékeny, szerepléshez kedvest éro, típusában a kívánt figurával megegyezo kisgyerek kiválasztása után a kiválasztott szereplo jelöltek egy közös tréningmunkán vesznek részt. Itt megismerik egymást, megtanulják, hogy együtt egymást segítve kell megoldaniuk a feladatokat.
A film helyzeteinek megfelelo de sokféleképpen variált helyzeteket állítunk fel, improvizációs játékokkal, az adott figura és helyszín adta lehetoségekkel „belakjuk” a film adta környezetet. A gyerekeknek fel kell építeniük saját figurájukat annak lakóhelyét, baráti körét, ízlését stb. Így amikor a filmbéli játékra kerül sor, már nem egy szövegmondó, hanem egy élo karakter jelenik meg a képernyon.
Az úgynevezett drámajáték módszerrel felkészített gyerekek a tréning utolsó szakaszában találkoznak a felnott szereplokkel, s velük együtt is eltöltenek néhány órát, „megtanítják” oket néhány játékra, összeszoknak egymással, hogy bátran adják hozzá az egyes jelenetekhez mindazt, amit gondolnak és éreznek.
Tehát a rendezoi koncepció lényegét a gyerekszemszögu kamera-beállítás és az abból adódó furcsa képi hatások és a színészi játék hétköznapi, a szigorúan megirt dialógusok ellenére improvizációnak ható, az otthoni beszéd lazaságát idézo játékstílusa adja.


MI, SZEMÜVEGESEK

CÍMOLDAL - PÁLYÁZAT - FORGATÓKÖNYVEK - NAPLÓ - FORGATÁS -VÁGÁS - STÁB